Kulturkompasset | critics of culture events

Verdi´s Requiem i Oslo


Verdi´s Requiem i Oslo

Giuseppe Verdis Requiem i Operaen i Oslo, Solistene, fra venstre: Jens-Erik Aasbø, Marius Roth Christensen, Marit Sølberg, Tone Kummervold, foran medlemmer av Kringkastingsorkestret og Operakoret. Foto Tomas Bagackas

Giuseppe Verdis Requiem i Operaen i Oslo, Solistene, fra venstre: Jens-Erik Aasbø, Marius Roth Christensen, Marit Sølberg, Tone Kummervold, foran medlemmer av Kringkastingsorkestret og Operakoret. Foto Tomas Bagackas

By Henning Høholt, applaus fotos: Tomas Bagackas

OSLO/NORGE: Et av forsommerens musikalske høydepunkter var Giuseppe Verdis Requiem på Operaen med Kringkastings Orkestret – KORK -, Operakoret og solistene Marit Sølberg, sopran, Tone Kummervold, mezzosoran, Marius Roth Christensen, tenor, Jens-Erik Aasbø, bass, ledet av Eugene Tzigane. Det ble en flott opplevelse, og publikum var meget begeistret. Kormester er David Maiwald, som hadde gjort en fantastisk innstuderings jobb med Operakoret. Konsertmester var Kolbjørn Holthe. 

KRINGKASTINGSORKESTRET – KORK

Kringkastingsorkestret klang strålende i alle de store fortissimo passasjer, hvor der virkelig var drøn på, men dessverre i mange av de dempete partiene, da ble strykerklangen fra den lille strykerbesetningen iblant “puslete” den musikalske opplevelsen, som der skal være i orkestret i piano og pianissimo pasasjer, manglet den store fylden, rett og sltte fordi Kringkastingsorkestrets strykerbesetning er for liten. Dette bør NRK rette opp på, eller Operaens ledelse, bør til en slik, storsalgen konsert som Verdis Requiem er, benytte Operaorkestret, eller Oslo Filharmoniske Orkester. Imidlertid tok KORK det igjen i fortissimo pasasjene, men dette var mye på grunn av blåserne, samt ikke minst stortrommen og paukene.

OPERAKORET

– Vell, dessverre ga dette utslaget i at Norges eneste 100% profesjonelle kor – Operakoret, som gjorde en fremragende jobb, var vellforberedte, slik vi også er vandt til at de er, hadde gjort en god innstuderings jobb under ledelse av kormester David Maiwald, som koret og Operaen har grunn til å være stolte av.

Imidlertid med dette flotte koret med 25 kvinnelige og 23 mannlige sangere med strålende klang, i alle pasasjerne, medvirket til at balansen mellom orkester og kor ble ujevn. Koret ble iblant for sterkt og orkestret for svakt.

SOLISTENE

Operaen hadde valgt å besette de fire solistpartiene med fire av Operaens fremste unge sangere, med vår fremste sopran idag, Marita Sølberg som en meget vakker syngende sopran solist, sammen med henne den strålende mezzo Tone Kummervold, med en meget vakker varm stemme, og en vidunderlig stemme. Hennes Liber Scriptus sammen med koret var strålende, videre hennes deltagelse i en rekke ensembler. Kummervold og sølbergs  samsang var særdeles vell balansert og meget harmonisk, blant annet “Agnus Dei” sammen med koret, dette var et av de store høydepunkt i konserten, der ligger det svært mye forberedelse og detail jobbing. Marit Sølbergs vakre “Libera Me”, som er siste del av konserten var en stor opplevelse. Operaen kan være stolte av og gla for at Sølberg velger å være fast tilknyttet operaen, og ikke lar seg friste til å gå free lance. Selvom hun jo heldigvis får fri til å representere Norge på en rekke av verdens fremste scener.

Marius Roth Christensen, kom usædvanlig godt fra det krevende tenorpartiet, han imponerte meget ikke minst i hans store krevende solo del, som innledes med “Ingemisco”  (jeg må sukke)

and should therefore be reserved for select cases failing How does cialis work? rates are usually high..

. Videre var det flott å høre ham i alle de flotte ensembler hvor hans tenor lyste opp helt på toppen, flott avbalansert med sine kolleger. Jens-Erik Aasbø, bass har en flott stemme, og noen av hans pasasjer var delikate
. Han er fortsatt så ung, så han er godt underveis i sin utvikling, og har stemmen til å komme langt, I denne sammenhengen fandt jeg at han underveis sang de enkelte toner vakkert og korrekt, jeg skulle ha ønsket at han noen gange ville ha hatt en mer legato overgang mellom disse enkelte tonerne, slik at noen passasjer ville flyte lettere, ikke bli så oppstykket med å få de enkelte toner til å låte perfekt.

Kringkastingsorkestret, Operakoret, Solistene og dirigenten Eugene Tzigane i midten. Foto Tomas Bagackas.

Kringkastingsorkestret, Operakoret, Solistene og dirigenten Eugene Tzigane i midten. Foto Tomas Bagackas.

Denne konserten kunne utmerket ha vært gjentatt en til to gange. Jeg tror at det hadde det vært publikum til.

Takk for en oppløftende og gledelig kveld.

Tagged as: , , , , , , , , , ,