Kulturkompasset | critics of culture events

ÅPNINGEN AV “SHE LIES” VED OPERAEN



H.M. DRONNING SONJA DELTAR I DEN OFFISIELLE ÅPNINGEN AV SHE LIES VED OPERAEN
Monica Bonvicinis skulptur She Lies ligger nå og speiler seg i vannet ved Operaen. H.M. Dronning Sonja deltar ved den offisielle seremonien den 11. mai kl 18.00 som markerer verkets ankomst, to år etter åpningen av Operaen. – To år som har vært helt nødvendige for å få realisert et så stort og teknisk komplekst verk, sier direktør Gro Kraft i KORO. ­ – Med She Lies fullføres og fullbyrdes det åtte år lange arbeidet med kunstprogrammet til operahuset. Vi takker Christian Sveaas og Kistefos AS for en storartet gave som har bidratt kraftig til realiseringen av akkurat dette verket.
 

Firework, opera opening, Oslo 12.4.2008. foto:Tomas Bagackas

Firework, opera opening, Oslo 12.4.2008. foto:Tomas Bagackas

She Lies er en monumental skulptur bygget i syrefast stål og glasspaneler som måler ca 12 x 17 x 16 m. Hun er permanent installert og flyter på vannet midt i fjorden på en betongplattform, og rager 12 m over vannskorpen. Ved å dreie rundt sin egen akse i takt med tidevann og vind, tilbyr skulpturen skiftende opplevelser gjennom refleksjoner fra speilende og delvis gjennomsiktig overflater
.

Kunstneren Monica Bonvicini vant den internasjonale konkurransen i 2007 med forslaget She Lies, en tredimensjonal tolkning av Caspar David Friedrichs maleri Das Eismeer (1823-1824) med henvisning til sentrale motiv i arbeidet: den massive haugen av is som fungerer som et symbol for makt og prakt i nord
. En viktig del av dette oppdraget er utfordringen med endringene som forventes i Bjørvika-området etter fullføringen av Operahuset. Bonvicini vil at She Lies skal være et monument over forandring, lengsel og håp, som en permanent tilstand av endring
. Nettopp kombinasjonen av permanens og endring finner vi også i tittelens to ulike betydninger; Hun har kommet for å bli, men skal vi tro på en som stadig gir oss nye selvpresentasjoner?

“The synthesis of structure/skin/ornament explore the interface between nature and culture, or that of a cultural artefact. While reconstructing a famous Romantic painting, the work represents in a visual striking way the shape of an iceberg, as if one would have, by circumstances due to the global warming, ended up in the fjord in front of the opera house.” (Monica Bonvicini.)
– Med referansen til Caspar David Friedrichs maleri skaper Bonvicini ikke bare en kunsthistorisk dialog og en kulturhistorisk referanse til vår europeiske arv både i kunsten og i operakunsten, sier Gro Kraft, hun skaper også en direkte samtale mellom sitt verk og den arkitektoniske utformingen av operabygget. Snøhetta tematiserer nettopp den hvite snøen og isbreen som fysiske fenomener, som klimatisk referanse og som en fritidssyssel vi nordmenn ser som en vesentlig del av vår identitet.
Planen om å få plassert et kunstverk i sjøen utenfor Operahuset var et ambisiøst grep.  Verket skal flyte med bevegelig radius og må stå seg i sterk vind, islagt og salt sjø. Når det samtidig skal beholde den kunstneriske intensjon og uttrykk gjennom mange år har det vært særlig viktig å ha grundighet tilknyttet materialvalg, tekniske beregninger og konstruksjoner. Oppdraget med å produsere verket ble gitt til SIAS AS i Horten, som skulle kombinere store krav til teknisk forsvarlighet med like store krav til estetikk. 
– Tilblivelsen var mangfoldig, forklarer kunstutvalgets leder Leif Løddesøl. Statsbygg gjennomførte byggeprosessen av Snøhettas bygg på imponerende måte. Kunstutvalget startet lenge før operabygget sto der – og også vi – som er kunstnere, arkitekt og “byggere” – valgte en krevende vei, med mange kompliserte valg. Det krevde samarbeid mellom mange mennesker og institusjoner. Flere av kunstprosjektene har også vært teknisk sett svært utfordrene. Vannprosjektet er det siste av prosjekter i vår regi, og det vanskeligste
. Å omskape en kunstners visjon til en flytende skulptur på ca 335 tonn, 12 meter over vannflate, som skal tåle sommerlig sønnavind like godt som vinterstorm og is, flytende rundt sin egen akse, har krevet det ytterste av alle involverte. Ved veis ende er vi som har fått være med på å virkeliggjøre kunstprosjektene i Operahuset takknemlige for å ha fått vært med på noe stort.
Monica Bonvicini er en prisvinnende installasjonskunstner, født i Venezia, Italia i 1965. Hun bor og arbeider i Berlin, men som kunstner har hun hele verden som sitt virkefelt. Hennes arbeider problematiserer ofte samspillet mellom arkitektur og mennesket og er ofte rike på kunsthistoriske referanser og henvisninger.
 
DE ANDRE KUNSTPROSJEKTENE TIL OPERAEN PRODUSERT AV KORO
Gjennomføring av kunstprosjekter i statlig eide bygg har siden opprettelsen i 1976 vært KOROs hovedoppgave. I alle statlige byggeprosjekter avsettes i dag automatisk en prosentandel på inntil 1,5 % av byggekostnadene til kunst. Prosentandelen avhenger av faktorer som type bygg, byggets tilgjengelighet, antall brukere og grad av offentlighet. Byggets betydning og symbolverdi spiller også inn. Midlene disponeres av KORO som er ansvarlig for gjennomføringen av kunstprosjektene.
 
Forplass og tak: Grude, Sannes, Blystad      
Integrert, marmortaket.
The other wall, Olafur Eliasson
Integrert, vegger til garderobevolumer.

She lies, Monica Bonvicini
Vannprosjektet som overleveres 11

for management decision40Altering Modifiable Risk Factors or Causes cheap viagra.

. mai 2010.

Scenetårn og fasade, Løvaas & Wagle
Integrert, scenetårnet.

Hyperouvertyr Grunnstein, Elmes og Løfgren
Konseptuelt, handling på grunnsteinsseremoni, grunnstein plassert ved garderobene.

Metafoil Sceneteppe, Pae White
Defineres som selvstendig/løskunst. Det inngås brukeravtale med Operaen.

Site seeing, Guri Dahl red.
Bok utgitt av KORO som forlag

Swell, Trine Lise Nedreaas
Film/video. Produsert av KORO.

OPERA film, Bodil Furu
Film/video. Produsert av KORO.

Veileder for Operaens eksisterende samling.
Monteringsanvisning med bistand fra kurator.
FOR MER INFORMASJON OM KUNSTPROGRAMMET VED DEN NORSKE OPERA & BALLETT:
www.koro.no, www.operautsmykking.no
KORO er statens fagorgan for kunst i offentlige rom og den største kunstprodusenten i landet. I tillegg til kommunale og fylkeskommunale prosjekter, statlige leiebygg og uteromsprosjekter har KORO ca 65 statlige prosjekter i arbeid. Det største prosjektet er til Den Norske Opera & Ballett, hvor et oppnevnt kunstutvalg har arbeidet med kunstprogrammet siden 2002. Budsjett for kunstutvalgets totale arbeid vil ende godt innenfor totalbudsjett på ca 53 mill kroner. She Lies er deres siste kunstprosjekt.

Tagged as: