Kulturkompasset | critics of culture events

Farven i kunsten – Louisianna


KØBENHAVN: Fargene står i sentrum på Louisiana utenfor København denne våren. Helt til 13. juni vises utstillingen “Farven i kunsten”. Jeg har lenge uttrykt at København er nordmenns nærmeste kulturby. Nå bør kunstglade nordmenn benytte sjansen til å se en fantastisk utstilling. 

Gjennom 150 kunstverk av 72 forskjellige kunstnere kan vi følge den moderne kunstens utvikling. Den starter med 1880-tallet da bl.a. Sisley og Monet plasserte sine staffelier utendørs, og malte sine inntrykk – impressions. Da kunne man få fargene på tube, og dette forenklet den maleriske prosessen. De nyeste arbeidene på utstillingen er fra 2009. Gjennom denne tidsperioden kan vi følge utviklingen og hvordan kunstnerne har arbeidet med fargen – og naturligvis se hvilke problemer og utfordringer de har hatt. Her finner vi mer enn tradisjonelle oljemalerier. Fargen kan også være uttrykt i akvarell, akrylmaling, lakk og lysstoffrør m.m. Motiv, format og uttrykksform fremstår meget forskjellig når man vandrer gjennom denne fargesprakende utstillingen. 

Louisiana Museum for Moderne Kunst ble åpnet i 1958 på et tidligere landsted  nord for København. Landstedets navn var Louisiana. Ut fra denne eiendommens gamle hovedhus nærmest bretter museet seg ut og følger terrenget. Mange tilbygg er laget opp gjennom årene. Store vinduer åpner utsikten i forskjellige retninger, og trekker naturen med i opplevelsene. Vi ser mot trær og dansk skov den ene veien mot den store parken med moderne skulpturer og Øresund den andre. I dag er dette et av Danmarks best besøkte museer. 

Fra sin egen samling har museet plukket frem arbeider som passer inn i denne konteksten. Men hovedtyngden av de utstilte arbeidene kommer denne gang fra Merzbacher Kunststifting i Zürich. Historien bak denne storslått kunstsamlingen handler om jødegutten Werner Merzbacher, som 10 år gammel ble sendt til Sveits under 2. verdenskrig. Hans foreldre ante hva som kunne komme til å skje og sendte barna i sikkerhet. Gutten fikk vite at de skulle komme etter, men de var blant de mange som ble sendt til Auschwitz og døde der. Merzbacher jr. ble etter hvert en vellykket forretningsmann og kunstsamler.  

I utstillingen “Farven i kunsten” finner vi derfor kunstverk som sjelden har vært vist offentlig. Kronologisk starter samlingen med de allerede nevnte franske kunstnerne Claude Monet og Alfred Sisley sammen med Toulouse-Lautrec og van Gogh. Med André  Derain, Henri Matisse og Georges Braque blir uttrykket mer ekspressivt. Så følger bl.a. Picasso og Modigliani
. Lenger frem i tid er flere tyske kunstnere godt representert, bl.a. Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner – entartete  kunstnere under nazismen. Blant flere russiske kunstnere er Wassily Kandinsky den best representerte. Han fargesterke “Murnau – Kohlgruberstrasse” fra 1908 er Louisianas eie. Dette maleriet pryder bl.a dette nr. av Louisiana Revy som er utstillingens katalog. I tillegg utgis en større bok “Color in Art” i forbindelse med utstillingen.
 

Farger har betydning for oss, enten vi tenker over det eller ikke
. De kan være mye mer enn en skjønnhetsopplevelse. Farger kan være symbolske, kan gi oss assosiasjoner i språk, litteratur og musikk. På slutten av utstillingen kommer vi inn i et hvitt, lyst rom. Der lyder Alexander Skrjabins verk “Vers la flamme” ut over høytaleren. Slik avsluttes utstillingen med musikk fra en komponist som nærmest blander og får frem fargene med musikalske virkemidler.
 

/*Billedtekst*/ 

LYSENDE OG INTENST: André Derain “Bateux dans le Port de Collioure” fra 1905. Et lysende og intenst malerisk uttrykk. (FOTO: LOUISIANA) 

PRYDER KATALOGEN: Wassily Kandinsky malte “Murnau – Kohlgruberstrasse” i 1908. Han er den best representerte kunstner på utstillingen. (FOTO: LOUISIANA)

Tagged as: