Kulturkompasset | critics of culture events

Hardanger Bestikk – norsk design med suksess



TUVA, BESTIKKET MED TO DESIGNPRISER: Direktør Rune Leikvoll poserer med forstørrede utgaver av kniv og gaffel i Tuva-serien.. Foto Hardanger bestikk.

OSLO: De senere årene har firmaet Hardanger Bestikk i Kinsarvik hatt flere suksesser. Firmaet som startet opp i 1958, har fått prestisjetunge designpriser og oppnådd svært godt salg.

I desember 2011 steg salget hele 40 % i forhold til tilsvarende periode i fjor. Enkelte bestikkdeler ble faktisk utsolgt. For ca 30 år siden designet eieren Odd Leikvoll bestikkserien Ramona. Den har i alle årene siden solgt jevnt. Men ingen hadde vel forestilt seg at dette bestikket skulle bli en kjempestor suksess også 30 år senere. I fjor solgte det mer enn noen gang. Ramona har aldri vært nominert til gjeve priser, men
et bredt publikum liker designet og kjøper bestikket. Stilen er både moderne og tidløs – og det appellerer. I 2011 hadde Hardanger Bestikk solgt i alt 30.000 deler av dette designet.

Designpriser for serien Tuva

Designeren Per Finne og Hardanger Bestikk har vunnet to designpriser for bestikket Tuva. I høst ble bestikket nominert til Forskningsrådets Innovasjonspris. Her sier juryen blant annet: “Bestikkserien oser av kvalitet og godt håndverk. Ved å gå opp noe i størrelse og bruke såkalt “hollow handle-teknologi”, har man utviklet større skaft som gir bedre grep. Men man holder likevel vekt og forbruk av materialer nede
.

Bestikket er estetisk gjennomført, med en tiltalende og tidløs form.” Slike utmerkelser og nominasjoner fører naturligvis til ny blest og fortjent oppmerksomhet rundt firmaets produkter.

Per Finnes siste design for Hardanger er et stålbestikk for sushi. Dette et av produktene som ble fort ble utsolgt i butikkene før jul. Designeren og direktør Rune Leikvoll ønsket å utfordre trepinnene med noe mer elegant. Sushi er på kort tid blitt populært i Norge. Det vanlige både hjemme og på restaurant er å bruke trepinner

• Murmur of unknownDefinition: “Erectile Dysfunction” is defined as the cheap viagra.

. Designeren og direktør Rune Leikvoll ønsket å utfordre trepinnene med noe mer elegant. Et bestikk til sushi kan også være pent, praktisk og funksjonelt – dette har Hardanger Bestikk hermed bevist. Sushi-bestikket er vel egentlig ikke noe hovedprodukt for firmaet, men de er naturligvis glade for at god design og gode materialer vekker interesse hos publikum.

Hardanger kakespade til museum i New York

Firmaet produserer vel tyve bestikkserier. I Hardanger-serien finner vi et kakesett, med en lekker design. Dette settet er blant annet innkjøpt til Museum of Modern Art i New York, til deres museums butikk. Der presenteres det blant produkter som kalles MoMA Exclusive. Også her er designeren Per Finne fra Voss. Både han og direktør Rune Leikvoll ser dette som en stor anerkjennelse. Museet, som er et av beste, og mest berømte innen moderne kunst, ønsker naturligvis også å ha god design i sin butikk. Etterspørselen etter kakesettet skal være stor.

Bestikk til islandsk hotell

Sushikamp.

I høst ble det kjent at Icelandair hadde kjøpt bestikkserien Ida til sitt nye hotell i Akureyri. At Hardanger Bestikk er et norsk firma som ofte er nominert både til nasjonale og internasjonale priser, har sikkert spilt en rolle. Rune Leikvoll oppfatter dette innkjøpet som prestisjefylt, og er glad for at et internasjonalt publikum slik for kontakt med bestikket.

Hardanger Bestikk er et norsk firma med suksess. Naturligvis kommer slikt ikke av seg selv. Hardt og godt arbeid gjennom mange år, god design og evne til å fornye seg kan være noen stikkord. Det blir spennende å se hva som kommer av nye produkter i 2012. Året 2011 kan man i hvert fall se på som meget suksessrikt.

 

 

Tagged as: