Kulturkompasset | critics of culture events

HVA HOLDER DEN NORSKE OPERA & BALLETT PÅ MED?


 Så vidt jeg har forstått så fikk Norge for første gang et operahus som hjemsted for Den Norske Opera & Ballett 12. april 2008.

Redaktør Henning Høholt i Kulturkompasset A/S ved aapningen av Den Norske Opera & Ballett s nye hus 12.4.2008. Foto: Tomas Bagackas

Redaktør Henning Høholt i Kulturkompasset A/S ved aapningen av Den Norske Opera & Ballett s nye hus 12.4.2008. Foto: Tomas Bagackas

Dette skulle være for å gi opera og ballet og dets tilsluttede institusjoner, orkestret, koret, barnekoret samt ballettskolen et hjemsted, som var deres eget. Noe operaen saart trengte og fortjente etter nesten 50 aar i et etterhvert slitent, trangt og forblaast Folketeater.

 

Med sjokk opplever jeg at den nye operaen begynner å ta over mye av den virksomhet som Oslo Konserthus, Rockefeller, Oslo Spektrum, Folketeatret, Chateau Neuf og andre steder tradisjonelt er hjemstedet for og beregnet på. Jeg tenker her selvsagt på ”folkekulturen” Pop, Rock og Jazz m.m.
 
Med stolthet kan operaens informasjonssjef Sverre Gunnar Haga i Dagbladet før jul nesten garantere at der kommer til å bli mer Pop og Rock på operaens hovedscene i 2010. Er dette grunnlaget for husets bygging? Er dette i tråd med Stortingets retningslinjer?
 
Med sorg ser jeg at for eksempel Mozarts opera Figaros Bryllup, som er kanskje verdens mest spilte og populære opera kun er satt opp med 7 forestillinger, dette burde være 17, har man glemt et 1 tall? Så vidt jeg vet har man i huset et så godt ensemble, så man lett kan fylde 17 forestillinger med dobbelt besetning av husets egne folk, men der prioriterer man tilsynelatende feil, og pøser ut penger på å ta inn mer eller mindre gode navn fra utlandet. Selvsagt skal man bringe inn inspirasjon til et hus av internasjonalt format, men det går an å benytte og gi husets egne fremragende sangere mulighetene, slik som vi opplevde i annen besetning av Piken fra det gylne Vesten nyliges. Hvor det eneste man trengte var tenoren Ho-yong Chung, som var utsøkt.

 

 

Administrerende direktør Tom Remlov, ved presentasjonen av opera-og ballettprogrammet for 2009-2010 
. Foto Henning Høholt

Administrerende direktør Tom Remlov, ved presentasjonen av opera-og ballettprogrammet for 2009-2010. Foto Henning Høholt

Jeg har selvsagt forståelse for at Tom Remlow gjerne vil vise et positivt regnskap og oppnå en popularitet ved å gi muligheter til den såkalte folkekulturen, i motsetning til finkulturen. Et tidligere fyord, som den nye kulturministeren Anniken Huitfeldt var så lur og gjeninnførte nyliges
. Imidlertid var det ikke grunnlaget for å bygge operahuset, at det skal fylles med folkelig kultur. Det finnes der andre bygg som tar seg av.
 
Selvsagt har jeg ikke noe imot at man bruker det flotte huset til folkelige kulturaktiviteter i feriemånedene, selv om jeg også gjerne skulle ha sett, at der var lagt opp til sommer opera og ballett, men staben må jo ha ferie. Men dette skal ikke gå ved at man reduserer antallet av riktige opera og ballettforestillinger, og putter inn sysselsetningsaktiviteter, som ser flott ut på plakaten, men som er ”hyllefyll”.

Gi plass til opera og ballett i operahuset, det er huset bygget for.

Hva blir det neste? Kanskje Lillesand Trekkspillklubb? Skandalen er fullendt.

 
 
 
 
 

 

 

 

 

Tagged as: , , , ,