Kulturkompasset | critics of culture events

Zero Visibility Corp at Théatre Silvia Monfort in Paris


I løpet av en 14 dagers periode vil hele 4 forskjellige helaftens verk av koreograf Ina Christel Johannessen og hennes kompani Zero Visibility Corp. bli presentert på Théatre Silvia Monfort i Paris.

Dette er en unik presentasjon i Europa av en norsk koreograf!

3. and 4. November – …it’s only a rehearsal

6. and 7. November – It was November

10. and 11. November – THIEF- AFTER – Clip 0 (zero)

13. and 14

than half cialis reducing erotic focus or otherwise reducing awareness of.

. November – I have a secret to tell you (please) leave with me 

Zero Visibility Corp. er et av Norges ledende kompanier innenfor samtidsdans og scenekunst. Kompaniet hadde sitt internasjonale gjennombrudd med «it’s only a rehearsal» i 2003. Triologien … it’s only a rehearsal (2003), (but) that night I found her very alluring (2006) og I have a secret to tell you (please) leave with me (2006), har blitt presentert for publikum verden over: i USA, Skottland, Spania, England, Frankrike, Tyskland, Italia, Norge, Danmark, Sverige, Canada, Finland, Nederland, Portugal, Estland, Belgia og Australia. 

Ina Christel Johannessens og Zero Visibility Corp.’s arbeid karakteriseres ved at høy energi i det fysiske uttrykket blandes og kommer sammen med meget poetiske og ofte teatrale elementer. I arbeidsprosessen er hun innvolvert og samarbeider tett i forhold til utformingen av de visuelle elementene som lysdesign og scenografi, helt sentrale og avgjørende elementer i hennes arbeid  – et fysisk, visuelt og lydlig univers som én helhet.

Musikken er alltid sammensatt av elektroniske verk fra internasjonale komponister og er alltid enten nye eller  omskrevne verk. 

Known for constantly breaking the conventional models of dance and performance, its (zero visibility’s) performances are best described as a combination of action, visuals and intellect. The company seeks to create an “ambivalent pleasure” where the audience is entertained while the images are simultaneously displaced in a slightly disturbing way. 

At SOH Playhouse, Sydney, Australia, November 2006
Press review: Imara Savage 
 

It´s only a rehearsal. Foto: Erik Berg

It´s only a rehearsal. Foto: Erik Berg

«…It’s only a rehearsal» 

 I en kraftfull, fysisk og het duett møter vi en mann og en kvinne – et par, elskere, to mennesker. Det er i det fysiske uttrykket forholdet mellom dem blir formidlet til oss – ikke gjennom scener eller andre performative elementer.

Er det den antikke myten vi ser? Akteon ser Artemis naken, og som en følge av dette straffer hun ham ved å  skape ham om til en hjort, som senere blir drept av Akteons egne hunder.

Gjennom kraft og klarhet fokuserer “...it’s only a rehearsal” noen av de viktigste spørsmålene i scenekunsten i dag, bade på i praksis og performance teori: Hvilken betydning har det å se og det å bli sett? Hvilken betydning har blikket i vår konstruksjon og vår rekonstruksjon av verden?  

It´s only a rehearsal, Line Tørmoen, Dimitri Jourde.  Foto: Erik Berg.

It´s only a rehearsal, Line Tørmoen, Dimitri Jourde. Foto: Erik Berg.

 

Koreograf: Ina Christel Johannessen Dansere: Line Tørmoen, Dimitri Jourde

Scenografi og lysdesig: Jens Sethzman

Musikk: Murcof

Tekst: Ovid

Teknikk: Leila S. Berg

Produsert av zero visibility corp.

Fra Dansens Hus, Stockholm, Sverige, okctober 2006, Anmeldelse av Martin Nyström, dagens Nyheter, Stockholm:


Som vanligt när det gäller Johannessen en inte helt lättdechiffrerad föreställning. Men drygt en timme med tvingande tät, nästan kollapsande händelserik och fullkomligt lysande dans. 

Harbourfront Centre, Toronto, Canada, February 2007
Press review: Keith Garebian, Stage and Page Website
A powerful, sensual duet based on the Actaeon-Artemis myth, …it’s only a rehearsal is a post-modern reflection on the nature and effects of the male gaze. The classical myth is, of course,

about the terrible price the hunter Actaeon pays for spying on the virgin goddess Artemis as she bathes nude in the woods. Consequently, Actaeon is denied speech, is turned into a stag, and finally he is pursued and torn to pieces by his own hounds. In Ina Christel Johannessen’s 60-minute piece, the focus is not so much on an incarnation of this myth as it is on the use of post-modern parody as a dynamic comment on psychosexual vulnerability. Line Tormoen and Dimitri Jourde watch downstage as the audience filters into the theatre. 

It was november, foto: Erik Berg

It was november, foto: Erik Berg

«It was November»

 

 

 

 

 

 

 

It was November er en forestilling basert på motivet – samleren. Hva anser vi som det mest verdifulle samlerobjekt? Ikke bare for oss som individer, men også for menneskeheten, med andre ord i et overordnet perspektiv. Hva er omdreiningspunktet i våre liv: lyder, objekter, bevegelser – minner? Innenfor rammen av 7 dager, en intens og skjør samling av mennesker, som gir inntrykk å ikke komme ut av den situasjonen de er i.

I en nesten Tsjekhovsk atmosfære av lengsel etter forandring kommuniserer skikkelsene med hverandre, men dialogene er fordekte monologer. Vi holder pusten, og håper noe skal skje.

Det hele starter med en solo i blinde. Hva ser hun? Noe utenfor rommets grenser? En hemmelighet som vil rive i stykker illusjonen?

En av karakterene synes å være mest opptatt av friheten til å “forsvinne”, muligheten til flere personligheter: det fortapte barnet, spilleren, sympatisøren og til slutt den flyktende.

“Jeg drar nå. Dette er min utgang – my exit!”

Siren Leirvåg, Lektor i teaterfagturer ved Universitetet i Oslo 
 
 

It was november, foto: Erik Berg

It was november, foto: Erik Berg

«It was November»

 

 

 

 

Koreograf: Ina Christel Johannessen

Dansere/aktører: Pia Elton Hammer, Cecilie Lindeman Steen, Kristina Søetorp, Daniel Proietto, Line Tørmoen, Morten Cranner og Dimitri Jourde

Scenografi og kostymeret: graa hverdag as / Kristin Torp

Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen

Musikk:  Greg Haines / Gultskra Artikler

Lyd: Morten Pettersen

Tekst: Kompaniet . Produsert av: zero visibility corp. co-produksjon: Dansens Hus, Oslo

  
 THIEF – AFTER – clip 0 (zero)

 er en stor forestilling for kun to kvinnelige dansere, foruten 30 utstoppede kråker sittende på vagle på  teatrets trekk som er senket ned. De ser på oss, levende men døde. 

Det mektige rommet er samtidig inne og ute, naturen har trengt og vrengt seg inn og fjellet kommer opp gjennom gulvet. 

Men naturen er også livløs og frarøvet… Vi befinner oss etter noe….hva ligger forut for det vi ser?

Hvem er tyven?

 

Som et poetisk, mørkt absurd spill mellom to kvinner som også kan være én, gir forestillingen et bilde på våre sammensatte handlinger. Vi er både natur og intellekt, vi skaper, forbruker og ødelegger. I det mørke skjebnerommet viser den utrolige fysikaliteten i dansen den kraften som finnes i kroppen og vår eksistens. Til slutt, nesten i mørke, insisterer de nakne ryggene på pusten, kraften og livet.

THIEF – AFTER – clip 0 (zero) er Ina Christel Johannessens nyeste verk og hadde premiere 15..oktober under årets CODA festival. 

Koreograf: Ina Christel Johannessen

Dansere/aktører: Line Tørmoen og Pia Elton Hammer

Scenografi og kostymer: graa hverdag as/Kristin Torp

Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen

Musikk/ spesialkomponert musikk: elegi og svarte greiner

Lyd: Morten Pettersen

Produsert av: zero visibility corp.

Ko-produksjon: Bærum Kulturhus (Norge), Théâtre Silvia Monfort, laTANNERIE (Frankrike), fabrik Potsdam (Tyskland) 
 

I have a secret to tell you  
. . . . Foto: Erik Berg

I have a secret to tell you . . . . Foto: Erik Berg

«I have a secret to tell you (please) leave with me» 

 

 

 

Essensielt handler stykket om flukt, om å ville komme opp til et annet nivå, et annet sted, en annen måte å tenke på, men å ønske og trenge at noen følger med på reisen, for å møtes der.  
 
Koreograf: Ina Christel Johannessen

Dansere: Line Tørmoen, Pia Elton Hammer, Dimitri Jourde, Sudesh Adhana

Scenografi og kostymer: graa hverdag as / Kristin Torp

Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen

Musikk: Alva Noto, Coleen, Goem, Fm3

Produsert av: zero visibility corp.

Ko-produksjon: Montemor-o-Novo (Portugal), Tanzhaus nrw (Dusseldorf, Tyskland)

Forestillingene er støttet av:  Norsk Kulturråd

Dansens Hus, Stockholm, Sverige, Oktober 2006

Anmeldelse: Lena Andrén, ballet tanz

Ina Christel Johannessen’s nysete ballet snur verden opp ned, ikke bare én gang, men mange ganger i løpet av forestillingen, 90 minutter uten pause.  

Stockholm, Sverige, Oktober 2006

Anmeldelse: Anna Ångström, Svenska Dagbladet

Att norskan Ina Christel Johannessen och hennes tioåriga grupp Zero visibility corp förlägger sin urpremiär till Stockholm är en ära. Här har publiken kunnat följa hennes spännande utveckling från en uttrycksmässigt spretig form mot det alltmer renodlat dansanta, som för varje verk blir mer finslipat och mångtydigt, ja, stundtals obehagligt laddat.

Zero Visibility Corp.     www.zerovisibility.no 

Kunstnerisk leder/ daglig leder: Ina Christel Johannessen

Ina Christel Johannessen er utdannet på Statens Balletthøgskole (KhiO), hvor hun nå underviser i koreografi. En viktig del av Inas kunstneriske profil og arbeid har vært det nære samarbeidet med Carte Blanche, der hun siden 1992 har skapt 12 helaftens verk for kompaniet.

Ina har også arbeidet med flere nasjonale og internasjonale kompanier og institusjoner: Helsinki City Dance Company, Kungliga Operan, Sverige, Scottish Dance Theatre, Iceland Dance Company, Nationaltheatret, Den Nationale Scene samt for Dance and Theatre Academy of Helsinki og for Kunsthøgskolen i Oslo.

I 2010 vil hun ferdigstille tre nye verk: for zero visibility, for Tanzcompagnie Oldenburg

og Carte Blanche.

 

 

 

Tagged as: , , ,