Kulturkompasset | critics of culture events

Aldri har flere gått i Operaen


Aldri har flere gått i Operaen

Over 320 000 publikummere besøkte en av Den Norske Opera & Balletts forestillinger og konserter i 2015.

 OSLO/NORGE: Tilbudet fra Operaen har aldri vært så stort som i fjor

aPelvic surgery How long does cialis last?.

. 543 forestillinger og konserter ble spilt, sunget og danset for 321 184 publikummere i Operaen og på turné
. Det er 11 739 flere besøkende enn året før. 91 operaforestillinger og 91 ballettforestillinger ble spilt på Hovedscenen, med et publikums belegg på henholdsvis 92 og 86 prosent.

– Fjoråret var et høydepunkt både i antall forestillinger og antall publikummere
. Det er gledelig at så mange opplevde en opera, ballett eller konsert med oss i året som gikk, og det lover godt for fremtiden til våre kunstarter
, sier administrerende direktør Nils Are Karstad Lysø.

Den Norske Opera og Ballet, Bjørvika, Oslo i vakkert kveldslys. Operaen nettopp på det tidspunkt hvor publikum ankommer til kveldens forestilling i en kald februar måned. 
. Arkiv Foto  Henning Høholt, 21.2.2015

Den Norske Opera og Ballet, Bjørvika, Oslo i vakkert kveldslys. Operaen nettopp på det tidspunkt hvor publikum ankommer til kveldens forestilling i en kald februar måned.
. Arkiv Foto Henning Høholt, 21.2.2015

OPERA

Nattens Dronning (flyvende) og Pamina (nederst= i Alexander Mørk-Eidems eventyrlige versjon av Tullefløyten. Foto Erik Berg

Nattens Dronning  – Eir Inderhaug (flyvende) og Pamina – Mari Eriksmoen, (nederst) i Alexander Mørk-Eidems eventyrlige versjon av MOzarts opera Tullefløyten. Foto Erik Berg

111 051 publikummere så en operaforestilling på Hovedscenen i året som gikk. Det er en økning på 13 prosent fra året før. Calixto Bieitos usminkete og intense versjon av Bizets Carmen gikk for fulle hus vinteren 2015. Johannes Erath tok vare på det eventyrlige i Wagners Lohengrin og løftet frem den evige konflikten mellom tro og kunnskap, mens Tatjana Gürbacas nytolkning av Verdis La traviata utfordret tradisjonelle oppfattelser av hovedrollen Violetta Valéry. Janáčeks mesterverk Katja Kabanova ble fremstilt som et intenst, psykologisk kammerspill i regi av Willy Decker, og Alexander Mørk-Eidems radikale, humoristiske gjenskapning av Mozarts Tryllefløyten ble møtt med stor begeistring

 BALLETT

Ballett publikummet er blitt mer enn dobbelt så stort siden tiden på Youngstorget, og i fjor så 104 537 en ballettforestilling på Hovedscenen. 2015 var året Nasjonalballetten startet et helt nytt kompani, Nasjonalballetten UNG, og for alvor satset internasjonalt. Over 8000 publikummere opplevde kompaniet i Baden Baden, Houston og Granada. Liam Scarletts nyskapte Carmen-ballett trakk fulle hus i Spania, men også her hjemme. Et engasjert publikum og kritikerros møtte også Norgespremieren på Kenneth MacMillans Manon og huskoreograf Alan Lucien Øyens nyskapte ballett Timelapse.

Eugenie Skilnand forførende som Carmen og Liam Scarlett (koreografen selv) som Don Joséi Foto Erik Berg kjærlighets pas de deux´en i andre akten. Foto Erik Berg

Eugenie Skilnand forførende som Carmen og Liam Scarlett (koreografen selv) som Don Joséi Foto Erik Berg kjærlighets pas de deux´en i andre akten. Foto Erik Berg

OPERAORKESTRETS KONSERTER

Operaorkestrets konserter er blitt et viktig innslag i Oslos musikktilbud, med et etablert og trofast publikum. Høsten 2015 inviterte vi til en ny konsertserie på Hovedscenen, som åpnet med utsolgte hus og begeistring for solokonsertene med Leif Ove Andsnes og Grigory Sokolov. Til sammen så 32 056 publikummere en klassisk konsert i Operaen i fjor.

Billettinntektene var i 2015 på 98 millioner kroner, noe som tilsvarer en oppgang på fire millioner fra året før. Andelen fribilletter var seks prosent.

 

 

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,