Kulturkompasset | critics of culture events

De 58. Festspillene i Bergen er åpnet


Nærmere 4000 var til stede da H.M. Kong Harald erklærte Festspillene i Bergen 2010 for åpnet.

Årets åpningsseremoni fant sted utendørs på Koengen, like ved Bergenhus festning.

Festspillene i Bergen kongetribunen, Åpning 2010. Foto Magnus Skrede

Festspillene i Bergen kongetribunen, Åpning 2010. Foto Magnus Skrede

– Festspillene skal være en motvekt til det forutsigbare. En rød tråd i årets festspillprogram er ”Skrekkblandet fryd”, og det å invitere til et stort utendørsarrangement i Bergen er et godt eksempel på dette, sa Festspillenes høye beskytter, H.M. Kong Harald, som mente at festivalen fikk en ekstra dimensjon når seremonien i år var utendørs og åpen for alle.

Under seremonien fikk festspillpublikummet både regn, hagl og gløtt av sol.

Arrangementet var lagt opp som et 360 graders konsept, hvor det ikke var én scene i tradisjonell forstand, men der de kunstneriske innslagene skjedde ulike steder på området.   Publikum fikk oppleve fallskjermhoppere, Frikar Dance Company i luftig Pas de deux på husvegg, korscener fra Edvard Fliflet-Bræins opera Anne Pedersdotter på festningsvollen og 200 barn i ringdans på den åpne plassen.

Festspillene i Bergen Arve Henriksen og Lyddverket, fra Åpningen 2010, foto Magnus Skrede

Festspillene i Bergen Arve Henriksen og Lyddverket, fra Åpningen 2010, foto Magnus Skrede

H.M. Kongens Garde og Forsvarets musikkorps Vestlandet deltok også i seremonien, og foruten Festspillenes høye beskytter, H.M. Kong Harald, sto forsvarsminister Grete Faremo og ordfører Gunnar Bakke på talelisten.

Arrangementet ble avsluttet med et skikkelig Lydverkeri signert Ole Hamre. Her ledet trompetist Arve Henriksen an i et kor hvor både båter, kirkeklokker og fiskehandlende bergenskjerringer var involvert.

– Jeg opplevde arrangementet som svært vellykket, og det å ha åpningsseremonien ute og gratis for alle, ga absolutt mersmak, sier festspilldirektør Per Boye Hansen.

De 58. Festspill i Bergen foregår til og med 9. Juni 2010, og innholder et mangfold av underholdnings arrangementer og konserter av alle kategorier. For operaelskere er et av høydepunktene Edvard Fliflet Bræins Opera Anne Pedersdotter, som baserer seg på en historie fra virkeligheten hvor Anne Pedersdotter, som ung og uskyldig jente ble gift med den mektige Bergensbiskopen Absalon, men endte sitt liv brent på bålet som heks. Anne Pedersdotter er et høydepunkt innen norsk opera.

Opera i fire akter av Edvard Fliflet Bræin til libretto av Hans Kristiansen etter Hans Wiers-Jenssens skuespill

Rolleliste:

Anne Pedersdotter Ingela Brimberg
Absalon Pederssøn Beyer Carsten Stabell
Martin Beyer Tomas Lind
Merete Beyer Kari Hamnøy
Regi Knut Hendriksen
Scenografi Marte Moen Danielsen
Kostymedesign Antti Bjørn
Dirigent Peter Szilvay
Musikalsk arr

important bearing on diagnosis and treatmentother treatment modalities. However, under unique and How does cialis work?.

. Erling Rydland
Forsvarets musikkorps Vestlandet
KorVest
Collegiûm Mûsicûm
Kormester Håkon Matti Skrede

Produsert av Festspillene i Bergen, Den Nye Opera og Forsvarets musikkorps Vestlandet, i samarbeid med Nasjonale Festningsverk og Bergenhus Festning.

Operaen Anne Pedersdotter tar oss med tilbake til Bergen på slutten av 1500-tallet, til tiden da Erik Rosenkrantz var slottsherre og Jens Skjelderup biskop. Europa var preget av uhyggelige hekseprosesser og over 50.000 mennesker ble dømt for trolldom. Prosessen mot Anne Pedersdotter er en av de mest dramatiske i Norge, og fikk en spesiell plass i historien – kanskje fordi hun tilhørte den bergenske overklassen og ble dømt av sine mektige venner.

Edvard Fliflet Bræins opera, som bygger på teaterstykket med samme navn, har innenfor de historiske rammene skapt en gripende kjærlighetshistorie. Dramaet starter med at den unge prestefruen faller for sin jevnaldrende stesønn. Forelskelsen blir snart en besettelse, og da ektemannen etter kort tid rammes av sykdom og død, er det de færreste som tror det er tilfeldig
. Anne Pedersdotter er en heks, og hvis hun ikke kastes på bålet, vil hun brenne i helvete til evig tid. Operaen hadde stor suksess etter urpremieren i 1971, og er fremdeles anerkjent for sin originalitet og den fine balansen mellom det dramatiske, lyriske og humoristiske.

Tagged as: , ,